کاشت مو به روش FUT و هرآنچه نیاز است بدانید

کاشت مو به روش FUT و هرآنچه نیاز است بدانید

کاشت مو به روش FUT و هرآنچه نیاز است بدانید

مقالات

پیوند  FUT چیست؟

ریزش مو، بلای خانه‌مان سوزی است که 85 درصد از مردان و 40 درصد از زنان جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خوشبختانه تاکنون روش‌های مختلفی برای درمان مشکل طاسی روی کار آمده‌اند که تاحدودی توانسته‌است این مشکل را برطرف کند. روش FUT یکی از بهترین و موثرترین روش‌های کاشت مو است. پیوند مو به روش FUT  یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های کاشت مو در افرادی است که میزان طاسی در سر آن‌ها زیاد است و نیاز به کاشت مو در حجم بالا دارند. ما در مقاله کاشت مو به روش FUT و هرآنچه نیاز است در مورد آن بدانید به شما خواهیم گفت که این روش چیست و چرا گزینه مناسبی برای کاشت مو می‌تواند باشد.

کاشت مو به روش FUT چگونه است؟

کاشت واحد فولیکولی (FUT) یک تکنیک ترمیم مو است که به روش نواری نیز معروف است. در این روش موهای بیمار در گروه‌های طبیعی 1 تا 4 تایی که واحدهای فولیکولی نامیده می‌شوند، پیوند داده می‌شوند. واحدهای فولیکولی همچنین حاوی غدد چربی(روغن)، اعصاب، یک ماهیچه کوچک و گاهی اوقات موهای زائد ریز نیز هستند. در پیوند واحد فولیکولی، این واحدهای کوچک به جراح این امکان را می‌دهند که هزاران پیوند را در یک جلسه به طور ایمن پیوند بزند که تأثیر زیبایی عمل را به حداکثر می‌رساند.

کاشت مو به روش FUT  یکی از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین روش‌های کاشت مو است؛ که در دهه ۱۹۹۰ ابداع شده و در این روش از انتقال واحدهای فولیکولی استفاده می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهایی که کاشت مو به روش FUT  دارد این است که از این روش می‌توان برای انتقال فولیکول‌های مو به قسمت‌های دیگر سر نیز استفاده نمود. در این روش تعداد گرافت‌های بیشتری می‌تواند نسبت به سایر متدها، از جمله کاشت مو به روش FIT، در مدت زمان کمتری به نواحی مورد نظر انتقال داده شود. اما این کاربرد ذکر شده، تنها ویژگی مثبت این متد نخواهد بود و از این روش برای کاشت ریش و سبیل و همچنین کاشت ابرو نیز استفاده می‌شود. ذکر این نکته مهم است که بدانید نتایج کاشت مو به روش FUT یا سایر روش‌های پیوند موی طبیعی بسیار زیباتر و طبیعی‌تر از روش‌های ترمیم مو هستند. ترمیم مو خطراتی از نظر ایجاد واکنش‌های حساسیتی به میکروفیبرها، التهاب بافت پوستی و … را نیز دارند چرا که فیبرها از جنس سلول‌های بدن نیستند و بدن ما به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

برای کاشت مو به روشهای پیشرفته  می توانید به کلینیک کاشت مو دکتر وارث مراجعه نمایید و از بهترین کاشت مو بهره مند شوید.

جهت مشاهده نمونه کارهای کلینیک کاشت مو دکتر وارث  اینجا  را کلیک نمایید.

 

مراحل کاشت مو به روش FUT چیست؟

کاشت مو به روش FUT شامل سه مرحله برداشت، آماده سازی و کاشت می‌شود. در ادامه به توضیح هر مرحله می‌پردازیم.

1- برداشت

همانطور که در مقدمه بحث اشاره شد، در روش FUT بعد از انجام روند بی‌حسی موضعی، پزشک یک نوار از پشت سر که ناحیه اهدا کننده نام دارد، برداشته و جای آن را بخیه می‌زند. اندازه دقیق این نوار به تعداد فولیکول‌های مورد نیاز برای پوشاندن نقاط طاسی سر بستگی دارد که معمولا بین ۱ تا ۱.۵ سانتی‌متر است.

سپس جراح فلپ (نوار پوستی) را از پشت سر برداشت کرده و زخم ایجاد شده را بخیه می‌زند. نیاز نیست که زیاد نگران جای زخم باشید چراکه جای زخم توسط موهای بالادست پنهان شده و به مرور زمان کمرنگ و محو می‌شود.

2- آماده سازی

در این مرحله، فلپ یا نوار پوستی در زیر میکروسکوپ قرار می‌‌گیرید و تکنسین‌ها شروع به استخراج فولیکول‌ها از پوست سر می‌کنند. هر گرافت تولید شده حاوی ۱ تا ۲ واحد فولیکول مو است که این واحدها شامل غدد چربی، اعصاب، ماهیچه‌ کوچک و تعدادی موهای ضخیم هستند.

3- کاشت

در ادامه تکنسین‌ها، گرافت‌های آماده شده را در اختیار جراح قرار می‌دهند. پزشک متخصص با استفاده از تیغ جراحی، سوراخ‌هایی به قطر یک میلی‌متر یا کمتر در ناحیه گیرنده ( ناحیه‌های طاس سر ) ایجاد می‌کند. سپس گرافت‌ها را با استفاده از انبر کوچکی درون سوراخ‌ها قرار می‌دهد.

پس از انجام عمل کاشت موی FUT، موهای کاشته شده طبق الگوی طبیعی طی ۶ تا ۹ ماه رشد می‌کنند و خود این امر هم به پنهان شدن محل برداشت فولیکول‌ها کمک می‌کند.

 

چه کسانی می‌توانند از روش FUT استفاده کنند؟

یکی از سوال‌هایی که در ارتباط با موضوع کاشت مو بسیار زیاد پرسیده می‌شود؛ این است که چه کسانی می‌توانند از روش FUT استفاده کنند؟  در پاسخ به این سوال باید بگوییم که از آنجایی که پیوند مو به روش FUT یک روش سنتی و تهاجمی است، افراد بسیاری می‌توانند از این روش بهره ببرند. باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که تهاجمی بودن این روش سبب شده تا در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی، عوارض جانبی شدیدی مانند عفونت کردن جای بخیه، به‌ وجود آید. البته در این میان افرادی هستند که کاشت  به روش FUT به ایشان بیشتر توصیه می‌شود؛ این افراد عبارتند از:

  1.  زنان و مردان بالغی که ریزش مو در آن‌ها به هر دلیلی بسیار شدید بوده و دوست دارند موهایی پرپشت با ظاهری طبیعی داشته باشند.
  2. به افرادی که به دنبال ظاهری طبیعی هستند روش کاشت FUT پیشنهاد می‌شود. با انتخاب این روش تغییری بزرگ اما نامحسوس در زیبایی چهره این افراد ایجاد خواهد شد.
  3. برای افرادی که به دنبال روشی دائمی و بدون دردسر برای داشتن موهایی پرپشت هستند؛ بهره‌مندی از این روش شدیدا توصیه می‌شود.
  4. اگر جز دسته‌ای از افراد هستید که مشغله کاری زیادی داشته و فرصت زیادی برای صرف کردن جهت کاشت مو ندارید روش FUT توصیه ما به شما است. زیرا این روش در مقایسه با روش‌های مشابه کاشت مو و ابرو به مدت زمان کمتری احتیاج داشته و خیلی سریع انجام می‌شود.

آیا بهترین کلینیک کاشت مو در شیراز را می شناسید؟

برای اینکه با بهترین کلینیک کاشت مو در شیراز  آشنا شوید می توانید اینجا را کلیک نمایید.

 

مزایای کاشت مو به روش FUT چیست؟

اگر می‌خواهید عمل کاشت مو انجام دهید یا اطلاعات خود را در این زمینه  کامل کنید، لازم است تا مزایای کاشت مو به روش FUT را بشناسید، پس به موارد زیر دقت کنید:

  1. ازٌ مزایای کاشت مو به روش FUT می‌توان به عدم نیاز به بیهوشی اشاره کرد. در این روش تنها کافیست از بی‌حسی موضعی در ناحیه مورد نظر استفاده شود.

  2. در این متد، کیفیت گرافت‌ها بسیار بالاست. چرا که استخراج گرافت‌ها برخلاف سایر روش‌های کاشت مو در زیر میکروسکوپ انجام می‌شود.

  3. در این روش آسیب کمتری به گرافت‌ها وارد می‌شود؛ چرا که مرحله‌ استخراج و آماده‌سازی سریع‌تر از سایر روش‌های کاشت مو است و فولیکول‌ها زمان کمتری را در خارج از بدن سپری می‌کنند.

  4. در یک جلسه‌ی ۴ تا ۸ ساعته می‌توان بیش از ۳۵۰۰ گرافت را به کمک روش FUT کاشت.

  5. در این روش، نیازی به تراشیدن ناحیه‌ی دهنده یا بانک مو نیست.

  6. در روش FUT دوره درمان پس از عمل کوتاه است و طی چند روز درد و زخم ناشی از عمل بهبود می‌یابد و ظاهر طبیعی برای موها را به محض رشد فراهم می‌کند.

  7. هزینه‌ی کاشت مو به روش FUT معمولاً کمتر از سایر روش‌های کاشت مو است. البته هزینه‌ کاشت مو به تعداد گرافت‌ها و موارد دیگر نیز بستگی دارد.

معایب استفاده از پیوند مو به روش FUT

  1. ممکن است پس از انجام این روش در ناحیه برداشت مو زخم ایجاد شود.
  2. وجود عوارضی مانند قرمزی و خارش در طی بی‌حسی
  3. امکان عفونت در ناحیه پیوند
  4. دوره بهبودی نسبتا طولانی
  5. در کاشت به روش FUT نمی‌توان موهای نازک‌تر را از بانک مو برداشت کرد، همچنین امکان برداشت مو از بدن یا ریش وجود ندارد.
  6. روش FUTبرای کسانی که سابقه‌ی ایجاد زخم‌های کلوئیدی ( گوشت اضافی )، بیماری‌های انعقادی و مشکلات دیگری مانند دیابت یا فشار خون کنترل نشده دارند، انتخاب مناسبی‌ نیست.
  7. روش FUT نسبت به سایر روش‌های کاشت مو، یک عمل جراحی تهاجمی محسوب می‌شود. چون برداشت نواری با خونریزی همراه است و باید بخیه زده شود. زخم ایجاد شده در پشت سر توسط موها پوشیده شده و به مرور محو می‌شود. برای کسانی که بانک موی کم‌پشتی دارند و ممکن است زخم به خوبی پوشیده نشود، این روش مناسب نیست
  8. در انجام عمل کاشت موی FUT حداقل برای ۴ هفته پس از جراحی نمی‌توانید ورزش‌های سنگین انجام دهید چون خطر ایجاد اسکار در بانک مو را افزایش می‌دهد.
  9. این روش برای کسانی که به طور ژنتیکی پوست سر سفتی دارند یا ورزشکار هستند، مناسب نیست.

قبل از انجام کاشت مو به روش FUT حتما به این نکات توجه کنید:

  1. به پزشک خود اطلاع دهید که از چه داروهایی استفاده می‌کنید.
  2. اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید حتما در روز کاشت، آنرا همراه خود داشته باشید.
  3. قبل از انجام عمل، پوست ناحیه مورد نظر نباید دچار آفتاب سوختگی شده باشد.
  4. از یک هفته قبل از انجام عمل کاشت، از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی استفاده نکنید.
  5. از داروهایی که امکان خونریزی را بالا می‌برند، مثل ویتامین E و ویتامین B و داروهایی مثل آسپرین و سایر رقیق کننده‌های خون استفاده نکنید.
  6. عدم مصرف دخانیات و الکل تا دو هفته قبل از کاشت
  7. رعایت برنامه شستشوی موهای ناحیه اهدا کننده که توسط پزشک ارائه می‌شود.
  8. از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار بپرهیزید
  9. اگر قصد رنگ کردن موهای خود را دارید، حداقل سه روز قبل از عمل این کار را انجام دهید چون در روز جراحی پوست سرتان باید کاملا پاک باشد.
  10. ناحیه اهدا کننده که توسط پزشک مشخص شده را هر روز به مدت ده دقیقه به منظور انعطاف و سست شدن پوست آن ناحیه با دست ماساژ دهید.
  11. بعضي از پزشکان ممکن است از شما بخواهند پیش از جراحی صبحانه و ناهار بخورید، در حالي که بعضي ديگر ممکن است از شما بخواهند از خوردن و نوشيدن حداقل ۱۲ ساعت قبل از اين کار خودداری کنید. لطفا طبق دستورالعمل های پزشک خود عمل کنید.

بهترین کلینیک کاشت مو در شیراز کلینیک پوست و مو دکتر وارث

 

شستشوی سر بعد از کاشت مو به روش FUT

در ۲۴ ساعت اول، خونریزی‌های جزئی از محل های پیوند وجود دارد. می‌توانید به‌راحتی با استفاده از یک پارچه یا گاز تمیز با فشار کمتری آن را تمیز کنید. شما می‌توانید پوست خود را به‌آرامی در روز دوم شست‌وشو دهید. اینکار را می‌توانید با یک کاسه در حمام، که آن را با مخلوطی از آب و شامپوی معمولی (فاقد اثر درمانی) پر کرده‌اید و به آرامی بالای سر، پشت و طرفین آن را شست‌وشو می‌دهید، انجام دهید.

از تهویه استفاده نکنید تا خراش‌های روی پوست خوب شوند. شستشوی معمولی در روز سوم مجاز است، اما از شانه کردن مستقیم نقاط پیوندی خودداری کنید. اجازه دهید مو با هوا خشک شود (نه با هوای پر فشار: مثل سشوار).

این شیوه روتین را تا پنج روز اول ادامه دهید. پس از این، شما می‌توانید شروع به مالش دادن ناحیه پیوند برای کمک به برداشتن خراش و یا دلمه‌ها کنید و می‌توانید به شیوه همیشگی دوش بگیرید. از زخمی کردن ناحیه پیوند خودداری کنید زیرا این کار می‌تواند فولیکول‌های موی پیوند شده را از بین ببرد. هر یک از دلمه‌های باقیمانده پس از هشت روز باید تمیز شود. اگر خونریزی وجود داشته باشد دست نگهدارید و دو روز دیگر صبر کنید.

 

عوارض شایع بعد از کاشت مو به روش FUT

الف) تورم صورت و اطراف چشم

یکی از شایع‌ترین عوارضی که ممکن است پس از پیوند مو با آن مواجه شوید، تورم در اطراف صورت و چشم‌ها است. برخی افراد همچنین در مورد کبودی و تغییر رنگ شکایت دارند. تغییر رنگ فقط پس از برطرف شدن کبودی ایجاد می‌شود. بی‌حسی در مکان‌های پیوند و بالاتر از خط بخیه در ناحیه اهدا کننده معمول و طبیعی است. چند هفته یا چند ماه طول می‌کشد تا این عوارض از بین برود.  

ب) ریزش مو بعد از کاشت

موهای پیوند شده اغلب پس از ۵ تا ۷ روز همراه با پوست کبره بسته سر خواهند ریخت. زیاد نیاز نیست نگران باشید. این‌ها تنها ساقه‌های مو هستند. فولیکول‌های موی پیوند شده در پوست سر باقی می‌مانند. در حدود دو و نیم تا سه ماه، شفت‌های جدید مو به‌طور طبیعی رشد می‌کنند و رشد خود را با سرعت طبیعی نیم تا یک اینچ در هر ماه ادامه خواهند داد. در موارد نادر، ممکن است شش تا نه ماه طول بکشد تا همه موها رشد کنند.

ج) استفاده از ماینوکسیدیل بعد از کاشت مو

برای تسریع رشد موهای جدید، توصیه می‌شود که بیماران مرد استفاده از ماینوکسیدیل 5٪ (extra-strength روگین) را یک یا دو بار در روز از روز دهم پس از عمل شروع کنند. زنان باید از محلول 2٪ ماینوکسیدیل (روگین مخصوص زنان) استفاده کنند.

اگر ماینوکسیدیل باعث قرمزی پوست سر شد، به مدت یک هفته استفاده از آن را متوقف کنید، و پس از آن دوباره هر روز یک بار استفاده از آن را از سر بگیرید. هنگامی که موها در حال رشد هستند (حدود سه ماه پس از عمل)، می‌توانید استفاده از ماینوکسیدیل را متوقف کنید و موهای پیوندی به رشد ادامه خواهند داد.

گاهی بیمار به ماینوکسیدیل حساس است (تپش قلب، سرگیجه، خارش پوستی)، در این صورت باید استفاده از آن متوقف شود.

د) جوش و آکنه بعد از کاشت

همچنانکه موهای جدید در پوست سر ظاهر می‌شود، گاهی اوقات ممکن است چند جوش آکنه مانند هم پدید آید. در صورتی که این اتفاق افتاد، چندین بار در روز و به مدت سه روز، پماد گرم، مرطوب و پماد آنتی‌بیوتیکی را استفاده کنید. اگر مشکل شما برطرف نشد، نیاز است که با پزشک خود این قضیه را مطرح کنید.

جمع بندی

طبق تحقیقات ارائه شده از سایت Thehairsociety، حدود ۴۷ درصد از مردم در سراسر جهان به‌نوعی با ریزش مو سر و کار دارند. برخی از آنها از محصولات ترمیم و ضد ریزش مو استفاده کرده و برخی نیز پیوند مو را برای درمان انتخاب می‌کنند.

روشی FUT یکی از همین روش‌های درمانی است. روش FUT اولین روشی است که از انتقال واحدهای فولیکول استفاده کرده و سال‌ها به‌عنوان روشی بسیار محبوب مورد استفاده پزشک‌ها قرار گرفته است.

با این وجود بهترین روش کاشت مو برای شما روشی است که بهترین نتیجه را با کمترین استرس ممکن به همراه داشته باشد. تشخیص اینکه چه روشی مناسب‌ترین روش برای شما است، تنها با مشورت پزشک متخصص و انجام آزمایش‌ها و معاینات لازم انجام می‌شود.

در کلینیک پوست و مو دکتر وارث  با روش های زیر  توسط متخصص پوست و مو کاشت مو صورت می گیرد.

1- روش FUT

2- روش FiT             درمان ریزش مو در کلینیک دکتر وارث

3- روش ترکیبی

4- روش BHD

5- روش SUT

جهت اطلاعات بیشتر می توانید از مشاوره رایگان ما نیز استفاده نمایید.همین الان تماس بگیرید.

منابع:

https://www.healthline.com/health/fut-hair-transplant#fue-vs-fut-procedure

https://en.wikipedia.org/wiki/Follicular_unit_transplantation

https://thehairsociety.org

 

دانلود فایل pdf

کاشت مو به روش FUT و هرآنچه نیاز است در مورد آن بدانید دانلود فایل pdf مقاله  کلینیک پوست و مو دکتر وارث - شیراز