معرفی 5 مورد از بهترین ویتامین‌ها برای رشد مو

معرفی 5 مورد از بهترین ویتامین‌ها برای رشد مو

معرفی 5 مورد از بهترین ویتامین‌ها برای رشد مو

مقالات

بسیاری از مردم داشتن موهای سالم را نشانه سلامت یا زیبایی خود می‌دانند. مانند هر قسمت دیگری از بدن شما، موها نیز برای سلامت و رشد به انواع مواد مغذی نیاز دارند. در واقع، بسیاری از کمبودهای تغذیه‌ای با ریزش مو مرتبط هستند. در حالی که عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمو‌ن‌ها نیز بر رشد مو تأثیر می‌گذارند، مصرف بهینه مواد مغذی امری بسیار کلیدی در مراقبت از مو می‌باشد. در این مطلب از تحریریه کلینیک پوست و مو دکتر وارث به معرفی 5 مورد از بهترین ویتامین‌ها برای رشد مو (+3 ماده مغذی دیگر) می‌پردازیم

  • نویسنده: محمد مهدی ثابت عهد
  1. ویتامین  A

همه سلول‌ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. این جمله بدین معناست که مو نیز به‌عنوان سریع‌ترین بافت در حال رشد در بدن انسان، به این ویتامین به شدت نیاز دارد. ویتامین A همچنین به غدد پوست سر کمک می‌کند تا ماده‌ای روغنی به نام سبوم بسازند. سبوم پوست سر را مرطوب می‌کند و به حفظ سلامت مو کمک می‌کند.

رژیم‌های غذایی با کمبود ویتامین A ممکن است منجر به مشکلات متعددی از جمله ریزش مو شود. در حالی که دریافت مقدار کافی ویتامین A مهم است، شما بیش از حد نیز نباید از این ویتامین استفاده کنید. مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین A بیش از حد نیز می‌تواند به ریزش مو کمک کند.

سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ، سرشار از بتاکاروتن هستند که به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A را می‌توان در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و ماست نیز یافت. روغن کبد ماهی منبع خوبی از ویتامین A می‌باشد.

  1. ویتامین‌های گروه B

یکی از شناخته شده‌ترین ویتامین‌ها برای رشد مو، نوعی ویتامین B ، به نام بیوتین است. مطالعات مختلفی نشان دادند که کمبود بیوتین با ریزش مو در انسان مرتبط است.

 با این حال، کمبود بیوتین در بدن ما بسیار نادر است زیرا بیوتین به‌طور طبیعی در طیف وسیعی از غذاها وجود دارد. همچنین اطلاعات کافی در مورد اینکه آیا بیوتین برای رشد مو در افراد سالم موثر است یا خیر وجود دارد.

سایر ویتامین‌های گروه B به ایجاد گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول‌های مو حمل می‌کنند. این فرآیندها برای رشد مو مهم هستند.

شما می‌توانید ویتامین‌های B را از بسیاری از غذاها دریافت کنید، از جمله:

  • غلات کامل
  • بادام
  • گوشت
  • ماهی
  • غذای دریایی
  • سبزی‌های تیره و برگ‌دار

علاوه بر این، غذاهای حیوانی تنها منابع خوب ویتامین B12 هستند. بنابراین اگر از یک رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی می‌کنید، مصرف مکمل را در نظر بگیرید.

عوارض ناشی از کمبود ویتامین‌های B:

ویتامین B1 یا تیامین - بیماری بری بری، سندرم کورساکف، ریزش مو

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین - آریبوفلاوینوز، ریزش مو

ویتامین B3 یا نیاسین - پلاگر، زوال عقل، ریزش مو

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک - آکنه، آسیب عصبی، خارش، ریزش مو

ویتامین B6 یا پیریدوکسین - کم خونی، فشار خون بالا، ورم، درماتیت

ویتامین B7 یا بیوتین - اختلال در رشد و آسیب عصبی

ویتامین B9 یا اسید فولیک - کم خونی، نقص‌های هنگام تولد

ویتامینB12 یا کوبالامین - کم خونی، از دست دادن حافظه، از دست دادن عملکرد شناختی

  1. ویتامین C

آسیب رادیکال‌های آزاد می‌تواند رشد را متوقف کند و باعث پیری موهای شما شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

علاوه بر این، بدن شما برای ایجاد پروتئینی به نام کلاژن - که بخش مهمی از ساختار مو است - به ویتامین C نیاز دارد. ویتامین C همچنین به جذب آهن، ماده معدنی لازم برای رشد مو، کمک می‌کند. توت فرنگی، فلفل، گواوا و مرکبات همگی منابع خوب ویتامین C هستند.

  1. ویتامین D

سطوح پایین ویتامین D با آلوپسی، یک اصطلاح فنی برای ریزش مو، مرتبط است. تصور می‌شود که ویتامین D در تولید مو نقش دارد، اما بیشتر تحقیقات بر روی گیرنده‌های ویتامین D متمرکز است. نقش واقعی ویتامین D در رشد مو ناشناخته است.

گفته می‌شود، اکثر مردم ویتامین D کافی دریافت نمی‌کنند. همچنان ممکن است ایده خوبی باشد که میزان مصرف خود را افزایش دهید.

بدن شما ویتامین D را از طریق تماس مستقیم با اشعه خورشید تولید می‌کند. منابع غذایی خوب ویتامین D عبارتند از:

  • ماهی چرب
  • روغن کبد ماهی کاد
  • مقداری قارچ
  • غذاهای غنی شده

 

  1. ویتامین E

مانند ویتامین C، ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می‌تواند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک کند. در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از مصرف مکمل ویتامین E به مدت 8 ماه، 34.5 درصد افزایش رشد مو را تجربه کردند. دانه‌های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو همگی منابع خوبی از ویتامین E هستند.

  1. آهن

آهن به گلبول‌های قرمز کمک می‌کند تا اکسیژن را به سلول‌های شما منتقل کنند. این ماده معدنی مهمی برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله رشد مو می‌کند. کمبود آهن که باعث کم خونی می‌شود، یکی از دلایل اصلی ریزش مو است. این امر به ویژه در بانوان شایع است. غذاهای سرشار از آهن عبارتند از صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس.

  1. روی

روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. همچنین به عملکرد صحیح غدد چربی اطراف فولیکول‌ها کمک می‌کند. ریزش مو یکی از علائم رایج کمبود روی است. مطالعات نشان می‌دهد که رفع کمبود روی را می‌توان با مصرف مکمل روی جبران کرد و بدین صورت می‌توان از ریزش موی ناشی از کمبود روی جلوگیری کرد.

با این حال، برخی گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف مکمل با دوز بیش از حد نیز می‌تواند به ریزش مو کمک کند.

 

به همین دلیل، شاید بهتر باشد روی خود را از غذاهای کامل دریافت کنید. غذاهای سرشار از روی عبارتند از صدف، گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، دانه کدو تنبل و عدس.

  1. پروتئین

مو تقریباً به‌طور کامل از پروتئین ساخته شده است. پس می‌توان گفت که مصرف کافی پروتئین برای رشد مو مهم است. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که کمبود پروتئین ممکن است رشد مو را کاهش دهد و حتی منجر به ریزش مو شود. با این حال، کمبود پروتئین واقعی در کشورهای غربی بسیار نادر است.

جمع بندی:

غذا بهترین منبع ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد مو است. با این حال، اگر در رژیم غذایی خود به اندازه کافی ویتامین و مواد معدنی دریافت نمی‌کنید، مکمل‌ها ممکن است مفید باشند. طبق تحقیقات، مکمل‌ها در افرادی که قبلاً کمبود دارند، بهترین عملکرد را دارند.

علاوه بر این، مقادیر زیاد ویتامین‌ها و مواد معدنی در صورت عدم کمبود می‌تواند مضر باشد. بنابراین با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود آیا کمبود دارید یا خیر.

در پایان ، بهترین راه برای دریافت این مواد مغذی، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مبتنی بر غذای واقعی است که شامل مقدار زیادی از مواد غذایی غنی از مواد مغذی است.

https://www.healthline.com/nutrition/best-vitamins-hair-growth

 

مشاوره رایگان جهت کاشت مو در بهترین کلینیک کاشت مو شیراز