13 درمان خانگی قدرتمند برای آکنه قسمت اول

13 درمان خانگی قدرتمند برای آکنه قسمت اول

13 درمان خانگی قدرتمند برای آکنه قسمت اول

مقالات

درمان خانگی قدرتمند برای آکنه

آکنه یکی از شایع ترین بیماری‌های پوستی در جهان است که تقریباً 85 درصد از بزرگسالان جوان را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد. ثابت شده است که درمان‌های معمولی آکنه مانند اسید سالیسیلیک، نیاسینامید یا بنزوئیل پراکسید موثرترین راه حل‌های آکنه هستند، اما این درمان‌ها، درمان‌های گران قیمتی هستند و ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی همچون خشکی، قرمزی و التهاب پوست را بدنبال داشته باشد.

همه این موارد سبب شده استکه بسیاری از افراد خصوصا خانم‌های جوان، به دنبال راه حل‌هایی طبیعی و خانگی برای درمان آکنه باشند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که 77٪ از بیماران آکنه درمان‌های جایگزین آکنه را امتحان کرده‌اند.

بسیاری از درمان‌های خانگی، فاقد پشتوانه علمی هستند و تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی آنها مورد نیاز است. اگر به دنبال درمان‌های جایگزین و طبیعی هستید، هنوز گزینه‌های بسیار خوبی وجود دارد که در این مطلب از تحریریه کلینیک پوست و مو دکتر وارث به آن می‌پردازیم؛ با ما تا آخر این مطلب همراه باشید.

چه چیزی باعث ایجاد آکنه می‌شود؟

آکنه زمانی شروع می‌شود که منافذ پوست با چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود شود. هر یک از این منافذ، به یک غده چربی متصل است که ماده‌ای روغنی به نام سبوم تولید می‌کند. سبوم اضافی می‌تواند منافذ را مسدود کند و باعث رشد باکتری معروف به Propionibacterium acnes یا P. acnes شود.

گلبول‌های سفید شما به P. acnes حمله می‌کنند که این امر منجر به التهاب پوست و ایجاد حالتی به نام آکنه می‌شود. البته د برخی موارد می‌تواند آکنه حاد و شدیدتر رخ دهد. علائم رایج آکنه عبارتند از جوش سر سفید، سر سیاه و جوش.

عوامل زیادی ممکن است در ایجاد آکنه نقش داشته باشند، از جمله:

  • ژنتیک
  • رژیم غذایی
  • فشار
  • تغییرات هورمونی
  • عفونت‌ها

درمان‌های بالینی استاندارد برای کاهش آکنه موثرترین راه هستند. شما همچنین می‌توانید درمان‌های خانگی را نیز امتحان کنید، اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی آنها مورد نیاز است. در زیر 13 درمان خانگی برای آکنه آورده شده است.

1- با سرکه سیب به جنگ آکنه بروید

سرکه سیب حاوی اسیدهای آلی برای از بین بردن باکتری‌ها، سرکوب التهاب و بهبود ظاهر اسکار آکنه است. همچنین سرکه سیب ممکن است سبب سرکوب عفونت‌های باکتریایی و قارچی، تنظیم سطح قند خون، کاهش کلسترول بالا، کاهش التهاب، سبب مدیریت وزن و افزایش سطح ایمنی می‌شود.

سرکه سیب از تخمیر سیب یا آب تصفیه نشده سیب‌های فشرده به دست می‌آید. مانند سرکه‌های دیگر، به دلیل توانایی آن در مبارزه با بسیاری از انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها شناخته شده است. سرکه سیب حاوی اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک است که مشخص شده است که P. acnes را از بین می‌برد.

تحقیقات نشان داده است که اسید سوکسینیک و اسید آلی دیگر، التهاب ناشی از P. acnes را سرکوب می‌کند، که ممکن است از ایجاد اسکار جلوگیری کند.

اسید لاکتیک، یکی دیگر از اسیدهای موجود در سرکه سیب، ممکن است ظاهر اسکار آکنه را نیز بهبود بخشد.

در حالی که اجزای خاصی از سرکه سیب ممکن است به درمان آکنه کمک کند، در حال حاضر هیچ سند مطئنی برای ساپورت از استفاده از آن برای این منظور وجود ندارد. برخی از متخصصان پوست توصیه می‌کنند که به هیچ وجه از سرکه سیب استفاده نکنید، زیرا ممکن است پوست شما را تحریک کند.

نحوه استفاده از سرکه:

  • 1 قسمت سرکه سیب و 3 قسمت آب را مخلوط کنید (برای پوست‌های حساس از آب بیشتری استفاده کنید).
  • پس از تمیز کردن، مخلوط را به آرامی با استفاده از پنبه روی پوست بمالید.
  • بگذارید 5 تا 20 ثانیه بماند، با آب بشویید و خشک کنید.
  • در صورت نیاز، این فرآیند را 1 تا 2 بار در روز تکرار کنید.

مهم است که توجه داشته باشید که استفاده از سرکه سیب روی پوست شما می‌تواند باعث سوختگی و سوزش شود.

2- استفاده از مکمل روی برای از بین رفتن آکنه

مکمل روی، سطح روی را در خون افزایش می‌دهد تا به کاهش آکنه‌های شدید و التهابی کمک کند. همچنین مکمل روی ممکن است کمک کند به رشد سلولی، تولید هورمون، تنظیم عملکرد سیستم ایمنی، کاهش التهاب، تنظیم متابولیسم، کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود سطح ایمنی می‌شود.

روی یک ماده مغذی است که برای رشد سلولی، تولید هورمون، متابولیسم و ​​عملکرد سیستم ایمنی مهم است. در مقایسه با سایر درمان‌های طبیعی برای آکنه، استفاده از روی نسبتاً به‌خوبی مطالعه شده است.

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به آکنه نسبت به افرادی که پوست شفاف دارند سطح روی کمتری در خون خود دارند. چندین مطالعه همچنین نشان داده‌اند که مصرف خوراکی روی ممکن است به کاهش آکنه کمک کند.

به‌عنوان مثال، یک بررسی در سال 2014 نشان داد که روی، در درمان آکنه‌های شدید و التهابی مؤثرتر از درمان آکنه‌های متوسط ​​است.

دوز بهینه روی برای آکنه هنوز مشخص نشده است، اما چندین مطالعه قدیمی کاهش قابل توجهی در آکنه با استفاده از 30 تا 45 میلی گرم روی عنصری در روز مشاهده کرده‌اند.

عنصر روی به مقدار روی موجود در ترکیب اشاره دارد. روی در اشکال مختلفی موجود است و حاوی مقادیر مختلفی روی عنصری است.

حد بالای ایمن توصیه شده روی 40 میلی گرم در روز است، بنابراین احتمالاً بهتر است از این مقدار بیشتر روی مصرف نکنید، مگر اینکه تحت نظارت پزشک باشید. مصرف بیش از حد روی ممکن است عوارض جانبی از جمله درد معده و تحریک روده ایجاد کند. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که استفاده از روی، روی پوست موثر نبوده است. این امر ممکن است به این دلیل باشد که روی به‌طور موثر از طریق پوست جذب نمی‌شود.

3- ماسک عسل و دارچین درست کنید

عسل و دارچین وقتی با هم ترکیب شوند خواص ضد باکتریایی دارند تا به مبارزه با باکتری‌های مولد آکنه کمک کنند.

ماسک عسل و دارچین می‌تواند کمک کند به کاهش سطوح فشار خون، تنظیم سطح قند خون، تنظیم کلسترول بالا، کاهش التهاب، التیام زخم و درمان سوختگی و بهبود سطح ایمنی.

عسل و دارچین توانایی مبارزه با باکتری‌ها و کاهش التهاب را دارند، که دو عامل تحریک کننده آکنه هستند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که ترکیبی از عسل و عصاره پوست دارچین اثرات ضد باکتریایی در برابر P. acnes اعمال می‌کند.

تحقیقات دیگر نشان داده است که عسل به تنهایی می‌تواند رشد P. acnes را مسدود کند یا آن را از بین ببرد. اگرچه، این یافته لزوماً به این معنی نیست که عسل به‌طور موثر آکنه را درمان می‌کند. یک مطالعه روی 136 فرد مبتلا به آکنه نشان داد که استفاده از عسل روی پوست پس از استفاده از صابون ضد باکتری در درمان آکنه موثرتر از استفاده از صابون به تنهایی نیست.

در حالی که خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی عسل و دارچین ممکن است آکنه را کاهش دهد، اما برای اثبات این ادعا تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

طرز تهیه ماسک عسل و دارچین

  • 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق چای خوری دارچین را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیاید.
  • پس از پاکسازی، ماسک را روی صورت خود بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند.
  • ماسک را کاملاً بشویید و صورت خود را خشک کنید.

4- درمان لک ناشی از آکنه با روغن درخت چای

روغن درخت چای یک روغن ضروری است که از برگ‌های Melaleuca alternifolia، درخت کوچک بومی استرالیا، استخراج می‌شود.

روغن درخت چای به دلیل توانایی خود در مبارزه با باکتری‌ها و کاهش التهاب پوست شناخته شده است.

علاوه بر این، چندین مطالعه نشان داده‌اند که استفاده از روغن درخت چای روی پوست ممکن است آکنه را کاهش دهد.

یک مطالعه کوچک دیگر نشان داد که در مقایسه با بنزوئیل پراکسید، شرکت‌کنندگانی که از پماد روغن درخت چای برای آکنه استفاده می‌کردند، خشکی و سوزش پوست کمتری داشتند. آنها همچنین از درمان احساس رضایت بیشتری داشتند.

باتوجه به اینکه آنتی بیوتیک‌های موضعی و خوراکی در صورت استفاده طولانی مدت برای آکنه می‌توانند باعث مقاومت باکتریایی شوند، روغن درخت چای ممکن است یک جایگزین موثر باشد. روغن درخت چای بسیار قوی است، بنابراین همیشه قبل از استفاده از آن روی پوست دست خود آن را تست کنید و حتما آن را در یکی از روغن‌های حامل مثل زیتون، جوجویا یا نارگیل رقیق کنید.

نحوه استفاده از آن

  • 1 قسمت روغن درخت چای را با 9 قسمت آب مخلوط کنید.
  • یک سواب پنبه‌ای را به مخلوط آغشته کنید و آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید.
  • در صورت تمایل از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • در صورت نیاز، این فرآیند را 1 تا 2 بار در روز تکرار کنید.

 کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر وارث بهترین کلینیک کاشت مو در شیراز

کلینیک پوست و مو دکتر وارث


5- چای سبز را به پوست خود بمالید

چای سبز، حاوی ترکیبات گیاهی و آنتی اکسیدان‌هایی است که به درمان آکنه در صورت مصرف یا استفاده روی پوست کمک می‌کند.

استفاده از چای سبز به تنظیم سطوح فشار خون، بهبود عملکرد مغز، پیری سالم، کاهش کلسترول بالا، کاهش التهاب، تنظیم متابولیسم و چربی سوزی، کاهش استرس و اضطراب، پیشگیری از پوسیدگی دندان و بوی بد دهان و بهبود سطح ایمنی کمک می‌کند.

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و نوشیدن آن می‌تواند سلامتی را بهبود بخشد. همچنین ممکن است به کاهش آکنه نیز کمک کند. این ویژگی احتمالاً به این دلیل است که پلی فنول‌های موجود در چای سبز به مبارزه با باکتری‌ها و کاهش التهاب کمک می‌کنند، که دو عامل اصلی آکنه هستند.

تحقیقات زیادی برای بررسی فواید نوشیدن چای سبز در مورد آکنه وجود ندارد و مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

در یک مطالعه کوچک با 80 زن، شرکت کنندگان روزانه 1500 میلی گرم عصاره چای سبز را به مدت 4 هفته مصرف کردند. در پایان مطالعه، زنانی که این عصاره را مصرف کردند، آکنه کمتری روی بینی، چانه و اطراف دهان خود داشتند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که نوشیدن چای سبز ممکن است سطح قند خون و انسولین را کاهش دهد، که این دو عواملی هستند که می‌توانند در ایجاد آکنه نقش داشته باشند.

بسیاری از مطالعات همچنین نشان می‌دهند که استفاده مستقیم از چای سبز روی پوست ممکن است به بهبود آکنه کمک کند.

تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان اصلی موجود در چای سبز - اپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG) - تولید سبوم را کاهش می‌دهد، با التهاب مبارزه می‌کند و از رشد P. acnes در افراد دارای پوست مستعد آکنه جلوگیری می‌کند.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که استفاده از عصاره چای سبز روی پوست به‌طور قابل توجهی تولید سبوم و جوش را در افراد مبتلا به آکنه کاهش می‌دهد.

 

نحوه استفاده از چای سبز به‌منظور کاهش آکنه

  • چای سبز را به مدت 3 تا 4 دقیقه در آب جوش دم کنید.
  • بگذارید چای خنک شود.
  • با استفاده از یک گلوله پنبه، چای را روی پوست خود بمالید یا آن را در یک بطری اسپری بریزید تا روی آن پاشیده شود.
  • اجازه دهید خشک شود، سپس آن را با آب بشویید و پوست خود را خشک کنید.
  • همچنین می‌توانید برگ‌های باقی مانده چای را به عسل اضافه کنید و ماسک درست کنید.

6- فندق جادوگر را امتحان کنید

فندق، حاوی تانن‌ها، مواد آلی با کاربردهای ضد باکتریایی و ضد التهابی برای درمان انواع بیماری‌های پوستی است.

فندق به بهبود هموروئید، کاهش التهاب، افزایش سلامت پوست سر و مو، بهبود آسیب‌های پوستی، گلو درد، کاهش عفونت های ویروسی و افزایش سطح ایمنی، کمک می‌کند.

فندق، از پوست و برگ درختچه فندق آمریکای شمالی به نام Hamamelis virginiana استخراج می‌شود. فندق حاوی تانن است که این تانن‌ها، دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی قوی هستند. به همین دلیل است که از فندق برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های پوستی، از جمله شوره سر، اگزما، رگ‌های واریسی، سوختگی، کبودی، نیش حشرات و آکنه استفاده می‌شود.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد تحقیقات بسیار کمی در مورد توانایی فندق برای درمان آکنه‌به طور خاص وجود دارد.

در یک مطالعه کوچک که توسط یک شرکت مراقبت از پوست انجام شد، 30 فرد مبتلا به آکنه خفیف یا متوسط ​​از یک درمان سه مرحله‌ای صورت دو بار در روز به مدت 6 هفته استفاده کردند.

فندق یکی از اجزای مرحله دوم درمان بود. اکثر شرکت کنندگان در پایان مطالعه بهبود قابل توجهی را در آکنه خود تجربه کردند.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که فندق ممکن است با باکتری‌ها مبارزه کند و تحریک و التهاب پوست را کاهش دهد، که این امر می‌تواند به آکنه کمک کند.

 

نحوه استفاده از فندق برای بهود آکنه

  • 1 قاشق غذاخوری پوست فندق و 1 فنجان آب را در یک قابلمه کوچک ترکیب کنید.
  • فندق را به مدت 30 دقیقه خیس کنید و سپس مخلوط را روی اجاق به جوش آورید.
  • روی حرارت ملایم قرار دهید و به مدت 10 دقیقه بپزید.
  • مخلوط را از روی حرارت بردارید و بگذارید 10 دقیقه دیگر بماند.
  • مایع را صاف کرده و در ظرف در بسته نگهداری کنید.
  • 1 تا 2 بار در روز یا به میزان دلخواه روی پوست تمیز با استفاده از پنبه بمالید.

توجه به این نکته مهم است که نسخه‌های تجاری تهیه شده ممکن است حاوی تانن نباشند، زیرا اغلب در فرآیند تقطیر از بین می‌روند.

7- پوست خود را با آلوئه ورا مرطوب کنید

آلوئه ورا، حاوی اسید سالیسیلیک و گوگرد طبیعی برای التیام پوست و بهبود آکنه می‌باشد.

همچنین ممکن است آلوئه ورا به تنظیم سطح قند خون، سوزش سردل، کاهش التهاب، بیماری‌های پوستی و درمان سوختگی، التیام زخم و افزایش سطوح ایمنی کمک کند.

آلوئه ورا گیاهی استوایی است که برگ‌های آن ژل شفافی تولید می‌کنند. این ژل اغلب به لوسیون‌ها، کرم‌ها، پمادها و صابون‌ها اضافه می‌شود.

معمولاً برای درمان خراشیدگی، بثورات، سوختگی و سایر بیماری‌های پوستی از الوئه ورا استفاده می‌شود. هنگامی که ژل آلوئه ورا روی پوست استفاده می‌شود، می‌تواند به بهبود زخم‌ها، درمان سوختگی‌ها و مبارزه با التهاب کمک کند.

آلوئه ورا حاوی اسید سالیسیلیک و گوگرد است که هر دو به‌طور گسترده در درمان آکنه استفاده می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از اسید سالیسیلیک روی پوست آکنه را کاهش می‌دهد.

چندین مطالعه همچنین نشان داده‌اند که ژل آلوئه ورا، هنگامی که با مواد دیگری مانند کرم ترتینوئین یا روغن درخت چای ترکیب می‌شود، ممکن است آکنه را بهبود بخشد.

نحوه استفاده از آلوئه ورا:

  • ژل گیاه آلوئه را با قاشق بیرون بیاورید.
  • ژل را مستقیماً روی پوست تمیز به عنوان مرطوب کننده بمالید.
  • 1-2 بار در روز یا به دلخواه تکرار کنید.

ادامه دارد...

13 درمان خانگی قدرتمند برای آکنه قسمت دوم